kostifokus.blogg.se

Jag heter Andréa Jacobsson, studerar näringslära och fysiologi samtidigt som jag är elitidrottare. Hälsa är ett av mina största intressen och min ingång till hälsa kom via kosten och träning. Att få uppleva vilken förändring kosten kan göra är häftigt och något jag vill dela med mig av så därför känns det extra roligt att just du har hittat hit och vill veta mer!

Fröknäcke - recept

Publicerad 2014-12-17 11:56:42 i Recept,

 

3 dl frön (t.ex en blandning linfrön, pumpakärnor, solroskärnor - ta vad som finns hemma!)

1,5-2 dl mjöl (majsmjöl, kokosmjöl, grahamsmjöl, mandelmjöl etc)

1 dl havregryn

0,5 dl olja (rapsolja, majsolja, olivolja, kokosolja etc)

2 dl kokande vatten

Flingsalt eller honung att ha ovanpå som smaksättning

Gör så här:

Blanda alla tora ingredienser i en skål och rör sedan ner olja och kokande vatten. Läg ett bakplåtspapper på en plåt, häll ut degen på plåten och lägg ett nytt bakplåtspapper. Använd sedan en kavel eller händerna och tryck ut degen ut med hela plåten så att den blir jämn. Ta bort det övre bakplåtspappret och toppa med salt om du vill ha det som "matknäckebröd" eller med flytande honung om du vill ha det som "dessertkex".
Grädda dem mitt i ugnen på 150grader i 50 min (ev lite längre) eller till det blivit krispigt. Ta ut och bryt dem i bitar och förvara i en tät försluten burk. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela