kostifokus.blogg.se

Jag heter Andréa Jacobsson, studerar näringslära och fysiologi samtidigt som jag är elitidrottare. Hälsa är ett av mina största intressen och min ingång till hälsa kom via kosten och träning. Att få uppleva vilken förändring kosten kan göra är häftigt och något jag vill dela med mig av så därför känns det extra roligt att just du har hittat hit och vill veta mer!

Carobbollar med smak av toffee & choklad

Publicerad 2015-04-13 14:45:00 i Recept,

 
 
Jag har länge funderat på att beställa hem carob-pulver och introducera det i min bakning och här om veckan så tog jag äntligen tag i det och i nästan en vecka har den där påsen med carob stått i skafferiet och bara väntat på att bli framplockad. Jag har dragit mig lite för att använda det och varit osäker både på vad jag ska använda det till, vilken mängd och skrämts lite av att inte riktigt veta hur det kommer att smaka. Hittade inspiration till ett recept på raw food bollar och kände hur inspirationen började flöda och helt plötsligt så stod jag med matberedaren fylld med massa ingredienser. Kladdigt, gott och sött blev resultatet och nu är min premiärtur med carobpulvret gjort!

2 dl havregryn
2 dl cashewnötter
10 dadlar
2 msk carob 
3 msk kakao
1/2 tsk vaniljpulver
en nypa salt
2 tsk agavesirap
3 msk kokosolja
1/2 dl vatten
+ kokosflingor att rulla dem i

Mixa alla ingredienser till en slät, kladdig smet i en matberedare. Tillsätt vattnet lite åt gången för att få rätt konsistens på smeten. Ställ eventuellt in smeten i kylen en stund om den är väldigt kladdig. Forma sedan bollar i önskad storlek och rulla i kokos. Förvara i en burk i kylskåp och plocka sedan fram en (eller varför inte flera!) till kaffet, kvällsfikan eller förmiddagsfikan - passar till alla tillfällen :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela