kostifokus.blogg.se

Jag heter Andréa Jacobsson, studerar näringslära och fysiologi samtidigt som jag är elitidrottare. Hälsa är ett av mina största intressen och min ingång till hälsa kom via kosten och träning. Att få uppleva vilken förändring kosten kan göra är häftigt och något jag vill dela med mig av så därför känns det extra roligt att just du har hittat hit och vill veta mer!

Snickerskakor

Publicerad 2015-04-15 14:00:00 i Recept,


I senaste numret av Ica´s tidning Buffé så hittade jag en hel sida med "nyttigt sött" och fastnade självklart för ett recept med smak av choklad & jordnötter. En variant på snickerskaka som håller länge i frysen och som passar utmärkt till den där eftermiddagskoppen kaffe. 

Kakan görs i tre lager och ingredienserna för de olika lagren är

Lager 1
100g valnötter
12 dadlar
0,5dl havregryn
0,5dl kakao
1 msk vatten

Lager 2
1dl jordnötssmör
1dl havregryn
2msk agavesirap
0,75dl vatten
1krm havssalt

Lager 3
0,5dl smält kokosolja
1,5msk agavesirap
0,5dl kakao
1krm havssalt

Mixa alla ingredienser till det första lagret i en matberedare. Tryck sedan ut smeten i bakplåtsklädd form. Jag rekommenderar att man hellre tar en för liten än för stor form då det är gott när botten på kakan är något tjockare. Mixa sedan alla ingredienser för lager 2 i en matberedare och bred ut över botten. Ställ i frysen i ca 30 minuter så att det hinner stelna något. Smält sedan kokosoljan och blanda med övriga ingredienser för lager 3. Häll över kakan och ställ sedan in i frysen ytterliggare några timmar (gärna över natten) innan den serveras.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela