kostifokus.blogg.se

Jag heter Andréa Jacobsson, studerar näringslära och fysiologi samtidigt som jag är elitidrottare. Hälsa är ett av mina största intressen och min ingång till hälsa kom via kosten och träning. Att få uppleva vilken förändring kosten kan göra är häftigt och något jag vill dela med mig av så därför känns det extra roligt att just du har hittat hit och vill veta mer!

Vegetarisk BBQ-burgare med halloumi

Publicerad 2015-04-16 19:36:23 i Recept,

 
Ett vegetariskt tips till sommarens parkhäng, picknickar eller stranddagar är att göra en omgng vegetariska biffar som smakar lika gott både varma och kalla. Detta var första gången jag gjorde dessa biffar och jag valde att servera dem i ett ciabattabröd som jag värmde i ugnen, bredde BBQ-sås på brödets båda delar och fyllde det sedan med rucola, avokado, tomat och biffar såklart. Serverade det sedan med en näve chips men detta kan man såklart byta ut mot tex sötpotatis pommes frites eller så äter man bara burgaren som den är!

Receptet för biffarna (som räcker till 4-6 burgare)

1,5 dl röda linser (okokt mängd)
1 zuccini
200g halloumi
3 vitlöksklyftor
0,5 dl sesamfrö
1 msk spiskummin 

Koka linserna enligt förpackningen och mixa dem sedan till en slät smet med hjälp av en stavmixer. Riv zuccini och halloumi grovt och rör ner i linssmeten. Pressa i vitlök, häll ner sesamfrön och krydda med spiskummin. Rör samman till en smet och smaka eventuellt av med salt. Forma till biffar och stek på medelvärme några minuter på varje sida. De faller lätt i sär så låt dem ligga några minuter i pannan innan du försöker vända dem. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela