kostifokus.blogg.se

Jag heter Andréa Jacobsson, studerar näringslära och fysiologi samtidigt som jag är elitidrottare. Hälsa är ett av mina största intressen och min ingång till hälsa kom via kosten och träning. Att få uppleva vilken förändring kosten kan göra är häftigt och något jag vill dela med mig av så därför känns det extra roligt att just du har hittat hit och vill veta mer!

Omvända mozartkulor!?

Publicerad 2015-02-14 19:30:00 i Recept,

 
Mozartkulor är något jag tycker är riktigt gott och när jag insåg att jag hade mandelmassa över från semlorna i onsdags så tänkte jag att jag skulle ge mig på att baka nyttiga mozartkulor. Dock ville jag ha mer chokladsmak så jag gjorde helt enkelt omvända mozartkulor - chokladsmet med mandelmassefyllning och sedan doppade i mörk choklad. Alla mina "försökskaniner" tyckte de smakade mer än gott och därför vill jag så klart dela med mig av receptet till er :) Kanske något att bjuda på ikväll till Melodifestivalen eller Alla hjärtans dag-myset!?
 
Recept för 8 st

1 dl naturella cashewnötter
4 st dadlar
2 msk kakao
1 msk kokosolja
1 tsk vatten
1 tsk agavesirap
0,5 tsk vaniljpulver
Egengjord mandelmassa (Recept HÄR)
50-75g mörk choklad

Mixa nötterna till mindre bitar i en matberedare, lägg sedan i dadlarna och mixa ihop det. Lägg i de andra ingredienserna och mixa till en smet. Rulla bollar av smeten, platta till och lägg i en bit mandelmassa. Vik över kanterna så mandelmassan "göms" och forma dem till en boll. Gör likadant till alla bollarna är gjorda och ställ sedan in i kylen för att vila. Smält chokladen i vattenbad och rulla bollarna i chokladen. Låt stå i kylen för att stelna och njut sedan av en omvänd mozartkula till kaffet :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela